07.12.2011

Paris, dag 2

Rundtur i Paris på en dag!
Warning: LANGT innlegg!
Trykk Les mer for å se innlegget! :)



Vår først ordentlige dag i Paris sto vi opp klokken åtte og bega oss ut i gatene, i regnvær.

Ellen, Tonje, Ane, Nora, Julie, Julianne, Lisa, Elisabeth, Alessandra :))

Meg og Ellen! Det slettede håret varte ikke lenge...


Frances og Cecilia (lærerne som var med) viste vei, og før vi visste ordet av det befant vi oss under bakken, på undergrunnen. Den førte oss til Basilique du Sacré-Cœur, en stor kirke som er plassert på det høyeste punktet i byen. Hvilket også betyr at det var maaange trappetrinn opp dit... Kjente det i beina for å si det sånn!

(Julie sitt bilde)

Lisa, Nora, Tonje, Ragnhild, Ellen! (og Johanne i bakgrunnen!)



Halvveis opp trappa..



Det var egentlig ikke lov å ta bilder inni kirka, men før jeg så det så tok jeg dette bildet... :D




Etter kirka gikk vi til Moulin Rouge, men først måtte vi gå gjennom et litt sketchy område som var fullt av sex-shops og diverse saker.. Men vi gikk fort gjennom der, og det var jo midt på dagen, så det gikk fint. Tror ikke det er så lurt å være der på kvelden, man vet ikke hvilke folk som henger der..









Nå var vi rimelig sultne, så vi gikk inn til en mer sentral del av byen og spiste croissant og drakk kaffe. Typisk fransk frokost!



when you see it....


Julie er så normal

And off we went, til en julemarked i gata Champs-Élysées, og på veien dit så vi masse fine bygninger og monumenter. Julemarkedet var rett ved Pariserhjulet, og vi kunne se Eiffeltårnet i bakgrunnen! Det så mye mindre ut enn jeg trodde det skulle, men når vi senere på kvelden dro bort til det så var det jo enormt!














Ane!


Julemarkedet besto av masse boder som var plassert bortover, og det var helt sykt masse folk der. Og det ble virkelig solgt alt mulig rart, utrolig gøy å se! Vi fikk ca en time der til å vandre rundt å se, så vi rakk ikke allverden, men jeg kjøpte meg Crepes med sjokolade inni, kjempegodt! Tonje kjøpte seg belgisk vaffel med masse sjokolade på, og jeg fikk smake, det var skikkelig godt det også! Jeg kjøpte meg i tillegg en hettegenser som det står Paris på, elsker den!

Crepes og belgiske vafler

Små gitarer, kjempekult!

Smykketing, alt forestiller mat og godteri!






Neste stopp var Musée du Louvre, som du kanskje kjenner igjen hvis du har lest boka/sett filmen Da Vinci-koden. Vi gikk ikke inn dit for det var så lang kø, vi bestemte oss for å ta det dagen etter i stedet. Dessuten er det gratis inngang på søndager!




Haha, alle drev og tok bilder av at de holdt toppen på trekanten, og så fikk jeg jo denne geniale ideen! Haha


EXCITED! (Axel og Vetle) Ragnhild, Marie, Julie bak der og Johanne! 



Så gikk vi til Notre-Dame, og da gikk vi forbi ei bru som var full av hengelåser festet til seg. Det er nemlig vanlig at nygifte par skriver navnet sitt på låsen, låser den og kaster nøkkelen i elva. På den måten kan ingen "låse opp" deres kjærlighet og ekteskap. Veldig romantisk!





Notre-Dame så utrolig fin ut, og det var et stoort juletre utenfor! Inni var den enda finere, med masse fargede glass-vinduer og dekorasjoner. Det var noen som gikk opp i tårnene, men det var så lang kø at jeg ikke gadd.






Jeg, Lisa, Tonje, Maria, August, Axel og Vetle dro heller for å spise, og etter en del gåing fant vi oss en koselig restaurant. Calzone var kjempegodt! Men den var så stor at jeg ikke klarte på hele...

Centre Pompidou



Så skulle vi begi oss hjemover, og dit kom vi oss også, etter en del fram og tilbake for å skjønne systemet på undergrunnen i Paris. Det var jo ikke bare å spørre en person heller, for de er så dårlige i engelsk at det er skummelt. Men hjem kom vi oss iallefall, og da følte jeg meg plutselig dårlig og kvalm, aner ikke hva det var for noe. Jeg tok et par smertestillende, og da følte jeg meg mye bedre. På dette tidspunktet var det blitt mørkt ute, så vi kjørte på og dro til Eiffeltårnet for å få med oss det mest essensielle i hele Paris. Man kan ikke ha vært i Paris uten å ha vært i Eiffeltårnet! Og utsikten var fantastisk, vi så hvor gigantisk Paris faktisk er! Helt utrolig.




Fredrik, Johannes (pokerface) og Tonje

Maria and MOI













Lyskaster!

Fredrik; BEVISET ditt på at du har vært oppe på toppen

Windy? Not at all..

Tonje!


Happy!!


Girls in Paris




Axel er så fornøyd med å få 3 kebaber som folk ikke klarte å spise opp..!


Etter vi hadde vært der dro vi bare litt rundt i byen før vi dro hjem for å sove; helt utslitte!









2 ord:

Silje sa...

misunnelig!
Fine bilda!Spesielt de av dåkker rundt Eiffeltårnet va sykt fin :D <3

kjærstipus sa...

woho, ett fransk ord i hele det innlegget der! neeeida :)) fint du dåkker koste dåkker, og æ får oppleve det der live om 2 mnd, wiiii <3

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...